Prodej či nákup bytu

Není to jen o inzerci
Pro úspěšnou realizaci koupě či prodeje bytu lze podniknout leccos. Kdo ještě nezkusil, otevřít si internet a na některém z množství portálů, které umožňují inzerci nemovitostí, nesurfoval? Vypadá to a také to je snadné. Až potud, než zjistíte, že řada nemovitostí je v nabídce několikrát za různé ceny, že řada těch, kteří je inzerují o nemovitosti mají jen kusé informace apod. Když na nabídku reagujete, mnoho informací většinou nezjistíte. Něco takto koupit lze, ale bude vás to stát mnoho času a peněz a výsledek bude stejně jen dílem náhody.
Realitní kancelář pomůžeVšak také podle ankety, kterou udělala mezi zájemci o koupi a prodej nemovitostí Asociace realitních kanceláří České republiky, 2/3 respondentů říká, že by se do transakce s nemovitostmi sami obávali pustit. Většina se chce obrátit na realitní kancelář. Vybrat kvalitní realitní kancelář může být také problém. Takovou, kde vás nebudou tahat za nos, budou se k vám chovat slušně a hlavně: své práci budou rozumět! Prostě budou tu PRO VÁS. Bylo toho už mnohé na toto téma napsáno. Když se obrátíte na člena Asociace realitních kanceláří České republiky, tak si výběr usnadníte. Každý člen je pojištěn, povinně se vzdělává a musí dodržovat řadu dalších povinností, které mu členství v asociaci ukládá. Řekněme si však, co byste od vybrané realitní kanceláře měli chtít, na čem byste se měli smluvně dohodnout. Ostatně realitní kancelář nepracuje zadarmo!
Současná legislativa na rozsah služeb realitní kanceláře nepamatuje!
- vstupní prohlídku nemovitosti,
- posouzení reálné tržní ceny,
- prověření podkladů předaných klientem z běžně dostupných zdrojů,
- zpracování textových a grafických výstupů (podklady pro inzerci),
- organizaci prohlídky nemovitostí s vyhledanými zájemci,
- přípravu podkladů pro kupní smlouvu nebo smlouvu jí obdobnou,
- vypořádání kupní ceny,
- doručování smluv na katastrální úřad apod.
Dotazy čtenářů:
Jakým způsobem bude nabízen můj rodinný domek, který chci prodat prostřednictvím realitní kanceláře? Co mám požadovat a očekávat?
Realitní kancelář má ke zveřejnění Vaší nabídky řadu možností. Nabídku nepochybně zpracuje do tzv. expozé, které rozešle všem klientům z databanky svých zájemců. To je velmi účinný prostředek, vedoucí k prodeji nemovitosti a bez realitní kanceláře takovou možnost nemáte. Dále bude určitě Vaši nemovitost inzerovat prostřednictvím nejrůznějších médiích. Dnešní doba dává zelenou hlavně internetu. Nabídka nemovitosti na prodej se proto určitě objeví na vlastní webové prezentaci realitní kanceláře. A dále zejména v databázi nabídek na některém z hodně navštěvovaných serverů jako je například reality.cz apod. Podle typu nemovitosti využívají realitní kanceláře k inzerci také tištěná média a to jednak specializovaná periodika, která jsou ke koupi v novinových stáncích nebo ta, která bývají zájemcům k dispozici zdarma na stojanech na nejrůznějších frekventovaných místech, jako jsou např. restaurace, benzinové pumpy atd. Často také lze účinně inzerovat v místním tisku. Některé kanceláře tisknou svá vlastní periodika nebo inzertní tiskoviny, která vydávají třeba ve spolupráci s několika dalšími partnerskými realitními společnostmi.
Poměrně účinným způsobem zveřejnění nabízené nemovitosti je využití vývěsek a výloh, které mývají realitní kanceláře pronajaté na frekventovaných místech v obci, či ve městě. Nebraňte se tomu, pokud Vám realitní makléř nabídne vyvěšení cedule s označením NA PRODEJ a kontaktními informacemi o realitní kanceláři přímo na vlastní nemovitost. Čeští majitelé si na tento způsob sice teprve zvykají, ale v zahraničí je zcela běžný a je jedním z nejúčinnějších.Přístup realitní kanceláře k prodeji nemovitosti musí být aktivní. To znamená, že realitní kancelář nečeká pouze, až někdo na inzerovanou nabídku zareaguje, ale sama aktivně zájemce vyhledává a kontaktuje.
Obrátil jsem se s prodejem bytu na jednu realitní kancelář, kde požadovali, aby zprostředkovatelská smlouva, kterou bychom uzavřeli, byla smlouvou výhradní. Můj známý mě od takové smlouvy zrazuje a říká, že je lepší, aby můj byt nabízelo více kanceláří najednou. Co byste mi v této věci doporučili?
Věnujte však zvýšenou pozornost celému znění uzavírané smlouvy. Důležitý je zejména předmět, doba trvání smlouvy, ale také sankce za porušení smluvních ujednání apod. Musí být jasné, za jakých podmínek smluvní vztah končí. Kupříkladu, může být sjednán na dobu určitou (např. na 6 měsíců) nebo podobně. Klient by měl v dohodnutých termínech od makléře dostávat informace o uskutečněných aktivitách při hledání zájemce o koupi jeho nemovitosti, o všech potřebných krocích vedoucích u vybraného zájemce k finální realizaci.
Text: Jan Borůvka
Foto: archiv ARKČR a SULKO