Jak by Češi nejradši uložili peníze?

Vyplývá to z průzkumu nazvaného Barometr spořicích produktů, který od roku 2016 pravidelně každé čtvrtletí provádí výzkumná agentura IBRS s rovnou tisícovkou respondentů.
Na následujícím obrázku vidíte výsledky, které vychází od začátku roku 2016 pod názvem Barometr obliby spořicích produktů.
Máme rádi své jistoty
Češi jsou v otázce investic poměrně konzervativní, a tak za jednoznačně nejvýhodnější způsob ukládání peněz pokládají koupi nemovitostí a pozemků. Vlastnictví pozemku za ideální investici považuje přes 70 % dotázaných. Atraktivnější jsou pro Čechy ale zmiňované nemovitosti, které na první místo postavilo 78 % z nich. Finanční produkty za oběma možnostmi lehce pokulhávají. Jediný finanční produkt, který jim dokáže obstojně konkurovat, je spoření na bydlení. To je podle respondentů třetí nejlepší možností spoření.
Stavební spoření vítězí už popáté
Víc jak polovina populace fandí tradičnímu stavebnímu spoření, které má na špici oblíbenosti pevnou pozici a už popáté se tak stává nejoblíbenějším spořicím produktem u nás. Od posledního vydání Barometru obliby spořicích produktů si na začátku roku 2017 dokonce polepšilo o další dva procentní body, a tak s 59 % za sebou s přehledem nechává jak spoření na důchod, tak životní pojištění. „Stavební spoření je oblíbené, protože garantuje solidní zhodnocení i v prostředí téměř nulových úrokových sazeb. Navíc umí vedle spoření úvěrovat i bytové potřeby, což ještě zvyšuje jeho kredit,“ vysvětluje tajemník Asociace českých stavebních spořitelen Jiří Šedivý a dodává: „Roli hraje i možnost státní podpory, která zvyšuje zhodnocení úspor více než na 3,5 % ročně. Konzervativní lidé tak prakticky nemají lepší možnost, jak uložit své peníze, a postupně toho využívají.“
Slamník nebo zlato
Dříve běžné odkládání peněz „do slamníku“ pomalu ale jistě ztrácí na popularitě. Místo toho, aby si lidé schovávali větší finanční rezervu doma v hotovosti nebo ji zašívali do matrace, investují teď raději do drahých kovů či starožitností. Zajímavý je i fakt, že starožitnosti jsou pro Čechy jako způsob ukládání peněz stejně atraktivní jako životní pojištění. V posledním období významně ztratilo spořicí konto, které získalo jen 44 %. Méně lukrativní se rovněž ukázaly být akcie, obligace a termínované vklady. Z finančních produktů se na chvostu žebříčku s pouhými 29 % ocitly i podílové fondy.
Češi spoří čím dál tím víc
Obecně lze říci, že i když se Češi v investování drží zpátky, eventuality ukládání peněz promýšlejí víc než kdy dřív. Nechtějí, aby jim peníze jen ležely na běžném účtu bez výhodného zhodnocení. Téměř všechny možnosti spoření si tak oproti roku 2016 polepšily. Obliba stavebního spoření za rok stoupla dokonce o sedm procentních bodů. Může za to i skutečnost, že jej lidé stále častěji využívají také na rekonstrukce a zkrášlování svých příbytků, což jen potvrzuje fakt, že Češi zkrátka chtějí hlavně dobře bydlet.
Text: Martin Chára
Foto: AČSS