M&T kliky - cesta k úspěchu

Datum: 12.7.2017
obrázek
V současnosti jsou jedinými výrobci designového dveřního a okenního kování v České republice a mají za sebou celou řadu významných úspěchů včetně získání prestižního ocenění Red Dot Design Award za design. Když však téměř před dvaceti lety bratři Ulichové s podnikáním začínali, měli pouze pár zaměstnanců, minimum zkušeností a kliky dováželi ze zahraničí. Podívejte se, kudy vedla cesta M&T k úspěchu!

Radikální změna

Na začátku příběhu M&T byl v roce 1997 nápad prostředního z bratrů, Romana, založit firmu, která by dodávala na český trh dveřní a okenní kování. S tímto nápadem přišel za bratrem Ivem, v té době aktivním fotbalovým záložníkem v první české lize za Slávii Praha, kterého to zaujalo. Rozhodl se proto do firmy vstoupit s počáteční investicí, a stal se tak jediným investorem a zároveň také majitelem firmy. Ze začátku kování nevyráběli, ale pouze dováželi z Itálie a Turecka. Špatné zkušenosti s nespolehlivými dodavateli a nevyhovující kvalitou však po třech letech přiměly bratry k radikální změně – rozhodli se, že budou vyrábět kování sami.

Vznik domácích firem

„V okolí Dobrušky tehdy bylo dost strojírenských firem, které propouštěly šikovné řemeslníky. Vznikaly tak malé domácí firmy a my zjistili, že pro nás mohou vyrábět komponenty,“ říká Ivo Ulich a pokračuje: „Zpočátku tak byla výroba rozdělena mezi několikero dílčích dodavatelů, a v sídle firmy se pouze kompletovalo a balilo. Jednalo se však již kompletně o českou produkci.“ Další významná změna přišla v roce 2001, kdy začal Roman Ulich navrhovat vlastní autorský design klik. V tomtéž roce přišel do M&T také nejstarší z bratrů – Petr, který nechal své profesionální duatlonové kariéry a stal se provozním ředitelem firmy. „V té době se nám začalo dařit a přišly první velké úspěchy. Byli jsme jediní, kdo na českém trhu vyráběl autorské designové dveřní a okenní kování, které se kromě působivého vzhledu vyznačovalo také vysoce odolnými povrchovými úpravami a kvalitním vnitřním mechanismem,“ uvádí Ivo Ulich.

Ivo, Petr a Roman Ulichovi, M&T kliky

Krize jako výzva

Velká zkouška pro firmu však přišla s obdobím finanční krize. „Rok 2008 byl pro nás historicky nejlepší, ale další léta byla ve znamení klesajících zakázek. Zjistili jsme, že máme poměrně velké nedostatky, například co se týče chybějících interních informačních systémů nebo minoritní orientace na zahraniční trhy,“ říká Ivo Ulich a dodává: „Rozhodli jsme se proto využít krizi jako příležitost pro stabilizaci a zapracování na vnitřních procesech. Krize nás tak sice trochu zbrzdila v živelném rozvoji, ale díky změnám, ke kterým nás donutila, jsme z ní vyšli silnější než předtím.“

Největší úspěch

Další úspěchy na sebe nenechaly dlouho čekat. Tím největším bylo rozhodně ocenění Red Dot Design Award, které společnost získala v Německém Essenu v roce 2013 za kolekci dveřního kování Minimal/Maximal a jež jí otevřelo dveře na zahraniční trhy. Ve stejném roce započala v Dobrušce také stavba nové výrobní haly, ve které sídlí firma dodnes. „Investice do nového výrobního zázemí se rozhodně vyplatila a přispěla nejen ke zkvalitnění a zrychlení výroby, ale otevřela nám i dveře do jiných segmentů,“ popisuje Ivo Ulich a dodává: „Součástí nové haly je totiž i galvanovna, na které se provádí nejen povrchové úpravy kování, ale například i komponentů do interiérů pro automobilový průmysl.“

Manufaktura M&T, vzorkovna

Kování M&T míří do světa

Častým kamenem úrazu rodinného podnikání jsou vnitřní neshody, které se však bratrům Ulichům naštěstí obloukem vyhýbají. „Díky tomu, že máme jasně rozdělené role, tak pro případné hádky a neshody nevzniká prostor. Navíc jsme poměrně klidné povahy, a pokud máme na něco výjimečně odlišný názor, tak se dovedeme v klidu domluvit,“ vysvětluje Ivo Ulich. V současnosti se bratři soustředí kromě vývoje nových produktů zejména na rozšiřování své obchodní sítě, a to především do zahraničí. „Máme vlastní pobočku na Slovensku a obchodní zastoupení v Polsku, na Ukrajině, v Rusku, Nizozemí či v Belgii. Nesmím zapomenout také na naše České regionální pobočky v Brně, Praze a Plzni. Kování však vyvážíme i do takových exotických zemí jako Jižní Korea, Nigérie, nebo Brazílie. Náš cíl je být v exportu ještě aktivnější a do pěti let zvýšit podíl exportu na 50 procent,“ odhaluje své plány Ivo Ulich a doplňuje: „Kromě rozšiřování obchodní sítě se ale zaměřujeme i na zkvalitňování našich služeb. Pořádáme například školení pro naše obchodní partnery, jelikož si uvědomujeme, že u klik není důležitý pouze design, ale také správná montáž a servis.“ Bratři Ulichové zkrátka vědí, že stejně jako ve sportu i v podnikání se nesmí usínat na vavřínech a je třeba na úspěchu neustále pracovat.

Více na www.kliky-mt.cz

Text: Ondřej Vítů

Foto: MT Kliky

 

 

 


Magazín o moderních trendech v bydlení

portál nejen o bydlení pro čtyři miliony obyvatel panelových domů Panelplus Press

Textová reklama: Předplaťte si PANEL PLUS pouze za 390 Kč! Více na http://www.panelplus.cz/cz/predplatne