Češi chtějí bydlet lépe

Ze všech stran slyšíme, že roste zájem o nové bydlení, prodává se rekordní množství úvěrů na bydlení, lidé se stěhují do nového. Jak ale můžou finanční instituce pomoci těm, kteří už bydlí ve svém starším bydlení a chtějí ho mít hezčí?
Víte, český bytový fond je ve srovnání se západní Evropou stále poměrně zastaralý. Tři čtvrtiny českého bytového fondu jsou starší 20 let, polovina je dokonce starší 40 let. Máte naprostou pravdu v tom, že obyvatelé České republiky přitom chtějí bydlet hezky a chtějí své bydlení vylepšovat. Pro modernizace a rekonstrukce je tady proto obrovský prostor. Nedávno jsme se ptali našich klientů, jestli v blízké době plánují rekonstrukci. A odpověď byla jednoznačná: téměř polovina českých domácností chce rekonstruovat svůj byt, čtvrtina přitom v nejbližších dvou letech.
Jaké části svého bydlení chtějí nejvíce vylepšovat?
Odpověď vás asi nepřekvapí. Na prvních místech jsou rekonstrukce kuchyní a koupelen. Následují pokoje či ložnice, celkové rekonstrukce bytů, velká část obnovovacích prací míří do zateplení či nových oken. Pro nás velmi pozitivní zprávou je, že pokud se klienti rozhodnou rekonstruovat svůj byt za pomoci úvěru, tak míří nejdříve do stavební spořitelny.
Proč to tak podle vás je?
Posláním stavebního spoření není jen poskytnout zajímavý spořicí produkt, ale především umožnit klientovi budoucí přístup k výhodným úvěrům. Při současných nízkých úrokových sazbách nechceme tolik konkurovat hypotékám (i když zajištěné úvěry umíme nabídnout s totožnými podmínkami jako hypoteční banky). Naší velkou výhodou jsou ale nezajištěné úvěry na rekonstrukce a modernizace. Průměrná sazba takového nezajištěného úvěru od stavební spořitelny se pohybuje někde kolem 4 procent, zatímco podobný nezajištěný spotřebitelský úvěr od banky je téměř třikrát dražší. Naší hlavní doménou jsou tedy menší úvěry na rekonstrukce a modernizace. Na novou kuchyň nebo koupelnu si asi nebudete chtít vzít hypotéku, protože nebudete kvůli kuchyňské lince chtít zastavit celý dům. A spotřebitelský úvěr je zbytečně drahý. Proto je jasnou volbou úvěr od stavební spořitelny.
Očekáváte tedy, že zájem o úvěry od stavebních spořitelen bude pokračovat i do budoucna?
V loňském roce stavební spořitelny poskytly úvěry za zhruba 50 miliard korun, byl to nejlepší výsledek za posledních šest let. Myslíme si, že letos zájem dále poroste a stále větší význam budou hrát právě menší úvěry na rekonstrukce a modernizace. Pokud chce rekonstruovat téměř polovina populace, otevírá se tím obrovský potenciál. Když k tomu připočteme ten zastaralý bytový fond, o kterém jsme mluvili na začátku, tak je zřejmé, že zájem o úvěry na rekonstrukce nepovolí. Obyvatelé České republiky přitom chtějí bydlet hezky a chtějí své bydlení vylepšovat. Pro modernizace a rekonstrukce je tady proto obrovský prostor.
Chystáte tedy v úvěrové oblasti pro klienty nějaké novinky?
Chtěli jsme, aby naše úvěry byly ještě více atraktivní než doposud. Snížili jsme proto sazby řádných úvěrů (jsme na 3,5 %), vylepšili jsme nabídku meziúvěrů, kde rovněž došlo k úpravě úrokových sazeb. A velký prostor cítíme i u refinancování z jiných institucí, proto jsme spustili nabídku specializovaných úvěrů právě na refinancování jiných půjček na bydlení. Dobrou zprávou pro klienty je určitě i navýšení částky, kterou lze poskytnout bez zajištění. Nově umíme bez zajištění poskytnout až 900 tisíc korun, zatímco doposud to bylo jen půl milionu. Máme velmi atraktivní úrokové sazby, jsme 2-3x levnější než jsou spotřebitelské úvěry a u zajištěných úvěrů máme nabídku srovnatelnou s hypotékami, umíme zajištěný úvěr poskytnout i za sazbu kolem dvou procent.
Reklamy na výhodné úvěry se na klienty valí ze všech stran. Nemůže to vést k tomu, že se řada klientů dostane do problémů se splácením?
Moc děkuju za tuhle otázku. Máte pravdu v tom, že úrokové sazby jsou historicky nízké, to je strašně velké lákadlo. My si ale myslíme, že výhodnost úvěrů se musí skloubit s odpovědným zadlužováním. Pro velkou část klientů je koupě či rekonstrukce bydlení jejich největší investicí v životě. A proto by měli, ve spolupráci s finančními institucemi, o výši svého dluhového zatížení pečlivě uvažovat. Měli by proto brát v úvahu nejen svou aktuální finanční situaci, ale i tu budoucí. Dá se předpokládat, že úrokové sazby někdy v budoucnu vzrostou, to může vést k růstu měsíční splátky úvěru třeba i o několik tisíc korun. Já tedy doporučuji klientům, aby při úvěru nešli tzv. na krev, vždy počítali s nějakou rezervou. Úvěr na bydlení je zdravá forma zadlužení, vždy je ale nutné být připraven na budoucnost.
![]() |
Se zájmem o úvěry jde ruku v ruce i zájem o stavební spoření. Co čekáte v této oblasti?
Klienti se ke stavebnímu spoření ve velké míře vracejí. Zjišťují, že v současné době v žádném jiném bezpečném produktu nezískají srovnatelný výnos. I díky státní podpoře můžeme klientům v současné době nabídnout zhodnocení o 3,2 % ročně po dobu minimálně šesti let. Stavební spoření představuje bezpečnost a jistotu. Téměř každý v téhle zemi už ho minimálně jednou měl, zná ho, není to pro něj nic neznámého. Proto se klienti vracejí, počítáme s tím, že zájem o spoření v letošním roce dále poroste.
Počítáte tedy s růstem zájmu, a to přesto, že stavební spoření už není tak výhodné jako dřív?
Stavební spoření sice v minulosti vynášelo na první pohled více než nyní, ale zároveň byla o hodně vyšší inflace. Když se inflace započítala, pohyboval se roční výnos stavebního spoření nejčastěji mezi 2,5 až 4 procenty čistého. Nízká inflace nám v tomto směru nahrává, my i v současné době dokážeme nabídnout více než tříprocentní výnos. Stavební spoření tak zůstává minimálně stejně výhodné jako v minulosti. Klienti vědí, že lepší zajištěný výnos v nejbližších letech nikde nenajdou.
Hezké a moderní bydlení se objevuje i ve vaší nové kampani. Proč jste si vybrali právě tento styl komunikace?
Myslíme si, že lidé si lepší bydlení zaslouží – tvrdě pracují, vychovávají děti a proto je pro ně odměnou vracet se do hezkého domova. Proto si myslíme, že by při výběru či rekonstrukci svého bydlení neměli opouštět své sny, měli by bydlet tak, jak si přejí. To samozřejmě neznamená, že každý bude chtít obří vilu, ale v drobnostech, které mu udělají radost a jsou pro něj důležité, by neměl ustupovat. A to se promítá i v naší aktuální kampani, nechceme mluvit o výhodnosti půjček, nízkých úrokových sazbách a zajímavých splátkách. Chceme se víc zaměřit na emoce, ukázat klientům, že má smysl jít za svým snem a nedělat při tom žádné kompromisy. A budeme rádi, když ke splnění takového snu pomůžeme.
Ptal se: Tomáš Kofroň
Foto: archiv redakce
Vladimír Staňura
Absolvoval Vysokou školu ekonomickou v Praze a na Rotterdam School of Management získal titul MBA. Působil v řadě rolí v domácím i zahraničním bankovnictví a v roce 1991 se stal členem představenstva ČSOB, ve kterém zůstal až do roku 2003, kdy byl jmenován předsedou představenstva Českomoravské stavební spořitelny. Od února 2014 působí v roli předsedy Asociace českých stavebních spořitelen. Má rád cestování, hudbu, golf, víno a četbu dobré literatury. Hovoří plynně anglicky, německy, rusky a slovensky.