Podle provize realitní kancelář raději nevybírejte

Takže mě ani příliš neudivilo, když jsem nedávno při zadání poptávky na realitní služby dostal od klienta jedinou otázku:
Kolik si berete provize?
Tato otázka by byla zcela odůvodněná, kdyby tento klient měl naprosto jasno o rozsahu služeb, které na trhu realitní kanceláře poskytují, jakož i o nabídce služeb naší kanceláře. O tom ale evidentně nic nevěděl. Byl zřejmě přesvědčen o tom, že všechny realitky poskytnou klientovi totéž a že jediným kritériem pro jeho rozhodnutí pro výběr kanceláře má být výše provize. Tak tomu ovšem samozřejmě není. Rozsah a kvalita služeb je u různých realitních kanceláří velmi odlišný.
Setkal jsem se například s tím, že realitka za sjednanou provizi nemovitost pouze nabízela na internetu. K realizaci obchodu nakonec došlo i bez jejího přičinění, a přesto požadovala na klientovi úhradu provize v řádu dvou procent. Protože klient i takovou nemravnou smlouvu vědomě podepsal, provizi musel zaplatit. To byla ta jedna z nejdražších služeb. Klient prakticky platil za nic.
Co má být obsahem realitních služeb při zprostředkování prodeje není žádnou obecně platnou normou definováno? Má kancelář pouze nemovitost nabízet, nebo má i zajišťovat prohlídky nebo například zodpovídat i za to, že dům má skutečně v podzemí vedenu kanalizační přípojku? Rozsah služeb tak kultivuje sám trh, požadavky klientů a nabídka jednotlivých realitních kanceláří.
Asociace realitních kanceláří ČR proto již v minulosti schválila tzv. minimální rozsah služeb, který může klient od členské kanceláře za sjednanou provizi obdržet. Služby začínají prohlídkou nemovitosti, kontrolou a případně zajištěním potřebných dokladů, zpracováním nabídkové dokumentace. Pokračuje se prováděním marketingových aktivit, inzercí, organizováním prohlídek. Kancelář vede jednání s potenciálními zájemci o koupi, informuje prodávajícího o stavu zakázky. V případě, že je kupující rozhodnutý koupit, připravuje podklady pro sepis příslušných smluv, zajistí sepis těchto smluv a např. i jejich následné doručení na příslušný katastrální úřad.
Další služby mohou spočívat v zajištění bezpečné ochrany správy kupní ceny, pomoci při daňových záležitostech, pomoci se zajištěním hypotéčního úvěru, přehlášením odběru energií a dalšími nadstandardními službami (zajištění úklidu, oprav, vymalování apod.).
Výše odměny
Výše odměny, tedy provize kanceláře, je věcí dohody smluvních stran. Nepochybně je i závislá na rozsahu služeb, jejich kvalitě a rychlosti. Obvykle je odměna sjednána procentem z kupní ceny. Její výše se pohybuje v jednotkách procent. U obvyklých nemovitostí se podle obecných informací z trhu pohybuje v rozmezí tří až šesti procent.
Je jisté, že nikdo z nás nechce zbytečně utrácet, mrhat prostředky, svým časem ani intelektem. O to více by měl každý, kdo poptává obdobné služby přemýšlet o tom, co za své prostředky očekává a v jaké kvalitě. Pak teprve hodnotím cenu. Nebudu přece přistupovat k volbě toho, kdo mně má odstranit bradavici na nose tak, že volím toho nejlevnějšího. Možná, že by takto vyšel nejlépe řezník z nuceného výseku. Čímž se nechci negativně dotknout žádné profese.
Je třeba mít na zřeteli i to, že realitní služby zacházejí s majetky, které jsou vedle života, zdraví a mezilidských vztahů to nejhodnotnější, co máme. Nemovitosti obchodujeme často pouze jednou za život. Udivuje mne, že kritérium odměny, provize je přesto pro mnoho klientů jediným a hlavním faktorem v rozhodování, čí služby využijí.
Vychází však najevo, že úroveň realitních služeb bývá diametrálně rozdílná. Mnohdy tyto služby končí rozčarováním nebo dokonce finanční újmou v rovině špatného obchodu nebo dokonce i podvodu.
Je zjevné, že nejmenší provize nemusí být tou pravou úsporou. Může tak nastat situace, že to nejlevnější se může stát tou nejdražší službou, kterou člověk v životě nakoupil.
Text: Jaroslav Novotný, prezident Asociace realitních kanceláří ČR
Foto: ARKČR a redakce časopisu PANEL PLUS