Pojištění odpovědnosti je stále důležitější součástí pojištění majetku

Podle čeho by měl klient volit pojištění domácnosti - co vše pojistit, na jak vysoké částky?
Pojistná částka by měla odpovídat celkové pojistné hodnotě všech pojišťovaných věcí, neuvažovat tedy jen o cenných věcech, jejichž odcizení se klient obává. Pro případ fatální pojistné události je třeba myslet na veškeré zařízení bytu a věci osobní potřeby, například oblečení, obuv, sportovní potřeby, knihy. Dále na hodnotu stavebních součástí a příslušenství bytu, jako je kuchyňská linka včetně vestavěných spotřebičů, vestavěný nábytek, podlahové krytiny, obklady, malby stěn, atp. Abychom měli konkrétní představu, doporučená pojistná částka u běžného bytu 2+1 se pohybuje mezi 400 – 500 tisíci Kč.
Kdy se může hodit pojištění domácnosti?
Pojištění domácnosti ochrání vybavení bytu, věci osobní potřeby i stavební součásti přiléhající k bytu a nebytovým prostorům proti všem důležitým nebezpečím – živelním událostem, vodovodním škodám, odcizení i vandalismu. Hodí se tedy poměrně často – když vás soused vytopí nebo když se vytopíte sami, pokud by vás někdo vykradl, byt by vyhořel… a podobně. V případě Kooperativy se pojištění vztahuje i na sklep nebo další nebytové prostory, které se nachází ve stejné nemovitosti jako pojištěná domácnost, takže se hodí i při případném vykradení sklepa.
Je dobré spojit pojištění domácnosti s pojištěním občanské odpovědnosti?
Rozhodně, s účinností nového občanského zákoníku od 1. 1. 2014 se podstatně změnilo posuzování odpovědnosti za újmu a výše odškodnění – jinak se zohledňuje například nehmotná újma. Kromě povinného ručení se legislativní změny dotkly i odpovědnosti v běžném občanském životě. Zejména případů, kdy dojde k újmě na životě nebo na zdraví člověka.
Například pokud váš pes vážně pokouše souseda nebo pokud na sjezdovce při zaviněné srážce zraníte lyžaře. V takovýchto případech se náhrada může snadno vyšplhat do statisícových částek. Je to samozřejmě správná cesta, poškození by neměli doplácet na újmy, které jim způsobil někdo jiný. Nebude-li viník škody pojištěn, bude muset vzniklé újmy uhradit ze svých prostředků. Pojištění odpovědnosti stojí pár stokorun na rok. Automaticky se vztahuje na všechny členy domácnosti (děti bez věkového omezení) i újem způsobených zvířaty (včetně např. koňů a skotu) a platí po celé Evropě.
Co nového pojišťovny klientům nabízejí?
Pojišťovny v posledních letech přišly s řadou podstatných vylepšení, která klientům přinášejí citelně vyšší komfort služeb. Kooperativa například rozšířila pojištění občanů o asistenční služby k pojištění majetku obdobně, jako je známe u pojištění motorových vozidel. Jsou určeny pro případ vzniku nouzové situace, například náhlé havárie, poruchy či potřeby zpřístupnit byt. Klientovi v takovém případě zajistíme služby řemeslníků, jako je elektrikář, instalatér, plynař, topenář, sklenář nebo zámečník.
V ceně asistenčního zásahu je zahrnut i materiál nezbytný k odstranění nouzové situace. Pro letošní rok jsme připravili nové připojištění právní ochrany ve spotřebitelských vztazích, které je možné uzavřít v rámci pojištění domácnosti. Připojištění zahrnuje telefonické právní poradenství a úhradu nákladů například na služby právního zástupce, soudní poplatky nebo znalecké posudky, a to až do výše 200 000 Kč. Jedná se o případy ochrany v právních vztazích, ve kterých klient vystupuje jako spotřebitel a jejichž předmětem je movitá nebo nemovitá hmotná věc nebo služba. Pojištění tedy klient může využít například ve sporu souvisejícím s reklamací vadného zboží nebo vadně provedených služeb, včetně stavebních prací v rámci rekonstrukce apod.
Text: Martin Chára
Foto: Kooperativa