Šest tajemství zdravého spánku

Datum: 3.7.2013
obrázek
Špatně spíte, často se v noci budíte, nebo dokonce trpíte nespavostí? Vaším prvním krokem by mělo být začít dodržovat zásady spánkové hygieny. Často se však zapomíná na druhý, neméně důležitý krok – zaměřit svou pozornost nejen na to jak, ale také kde a na čem spíte. Výrazný vliv na kvalitu vašeho spánku má totiž i vhodně zvolená matrace, dostatečně velká postel nebo jaký pořádek udržujete v ložnici.

Ložnice je určena výhradně pro 2 činnosti

To je první zásada spánkové hygieny, kterou lidé (obzvláště dnes) nejčastěji porušují. Ano – ložnice je místem výhradně pro spánek a sex. Nic víc, nic míň. Žádné sledování hororů v posteli, cvičení ani vyřizování e-mailů. Napadlo by vás dávat do obýváku vanu nebo pracovní stůl do koupelny? Určitě ne. Ale řada z nás takto nesmyslně mění ložnici v pracovnu, domácí kino, hernu nebo tělocvičnu.

Může to být obtížné, ale pokud se zbavíte všech zařízení, které ke spánku nutně nepotřebujete, uděláte pro sebe to nejlepší. Modré světlo počítačových obrazovek totiž blokuje tvorbu spánkového hormonu melatoninu, což silně narušuje lidský spánkový cyklus. A usínání u televize? To vám dokonce může přivodit deprese.

Ukliďte si

Ačkoli se tato prostá rada může zdát jako zbytečná, možná vás překvapí, jak důležitá vlastně je. Předpokládejme, že jste z ložnice už odstranili domácí kino a rotoped – teď přišel čas na pořádný úklid. Snažte se ve své ložnici udržovat co největší čistotu a nezapomeňte ani na dostatek volného prostoru. Už jen tento optický vjem uvolní vaši mysl.

A teď prakticky – v čisté ložnici nezbude místo pro prach ani roztoče. Tato roztomilá zvířátka z řádu pavoukovců způsobují řadu alergií i kožních onemocnění a daří se jim především všude tam, kde se moc neuklízí. Navíc i na samotný prach reagujeme kýcháním a kašláním, které se se spánkem právě neslučují.

Teplo udržujte pod peřinou, ne nad ní

Máte rádi teplo? Kupte si teplou peřinu, ale nevytápějte ložnici. Ta by měla mít teplotu mezi 16 až 20 °C, ne víc. Proč? Součástí lidského spánkového cyklu je i pokles tělesné teploty, což je samozřejmě obtížné, pokud máte v ložnici tropy. I proto se nám za teplých letních nocí hůře usíná, navíc pak dosahujeme méně kvalitního hlubokého spánku a častěji se během noci budíme.

Bojíte se tmy? Moc se nevyspíte

Světlo je největším regulátorem našeho spánkového cyklu, proto dokonce i číslice na digitálním budíku, svítící kontrolky televize, rádia či mobilu mohou způsobit, že se v noci nevyspíme. Snažte se v ložnici udržovat co největší tmu, a pokud musíte v noci vstávat, vyhněte se jasnému světlu. Pravda, málokdo má rád úsporné žárovky, ale díky tomu, že se pomaleji rozsvěcují, nás třeba při noční cestě na toaletu neprobudí.

Ticho léčí

Podobně jako světlo je to i hluk, který nás ruší a brání nám přejít do regenerující fáze hlubokého spánku. Pokud žijete v rušnější oblasti, existují v zásadě 2 řešení, jak hluku předejít – buď můžete používat špunty do uší, což je poněkud nepohodlné, nebo můžete využít tzv. „bílý šum“ nahraný na CD, v mp3 nebo speciálních zařízeních. Tento šum má specifickou sestavu frekvencí, které jsou pro lidské ucho při spánku nerušivé, avšak současně ruší okolní zvuky, jako např. projíždějící auta nebo vstávající sousedy ve vedlejším bytě.

Postel – poslední bašta spánku

Protože třetinu našich životů prospíme, je opravdu důležité vybrat si vhodnou matraci i postel a především nebát se investovat do jejich výběru finance ani čas. A jak tedy vybírat?

  • Prostorná postel určitě nikomu vadit nebude, ale příliš malá postel znamená bezprostřední ohrožení kvality spánku. Proto si dejte pozor především v případě, že pořizujete partnerské lože – pravidlem je, že pokud si s partnerem lehnete vedle sebe a založíte si ruce za hlavu, neměly by se vaše lokty navzájem dotýkat. Pokud se dotknou, bude vám postel malá.
  • Matrace: Dbejte na komfort, ten je při výběru matrace nejdůležitější – na matraci byste měli strávit alespoň 15 minut, než si ji koupíte. Přílišná měkkost či tvrdost matrace se totiž velice brzy projeví ve formě bolestí zad, boků či ramen. I proto je dobré rozhodnout se pro matraci s rozdílnou tuhostí u obou ložných ploch.
  • Povlečení: Je víceméně jedno, zda spíte jen pod prostěradlem, přikrývkou nebo peřinou – důležité je, aby vás dokázala zahřát a umožňovala dostatečné proudění vzduchu, předejdete tak nepříjemnému pocení.
  • Polštář: Vyberte si polštář, na kterém se vám bude pohodlně usínat – vaši krční páteř by měl podpírat tak, abyste necítili pokud možno absolutně žádné svalové napětí.

Text: (pr)

Foto: Inspire cz

 

PP na sociálních sítích

Facebook

Google+

RSS

Aktuálně

Interiér

Exteriér

Financování

Družstva a SVJ

Něco navíc


Časopis Panel Plus

Jsme ověřená firma

PANEL PLUS PRESS s.r.o. - idatabaze.czNakladatelství a vydavatelství - idatabaze.cz

Odhad online


 

 

Magazín o moderních trendech v bydlení

portál nejen o bydlení pro čtyři miliony obyvatel panelových domů Panelplus Press

Textová reklama: Předplaťte si PANEL PLUS pouze za 330 Kč! Více na http://www.panelplus.cz/cz/predplatne