Václav Hartmann - Osudová přitažlivost

Datum: 11.02.2009
obrázek
Sonáta pro klavír, Schumannovo nokturno, Extáze, Střed Evropy, Posel dobrých zpráv, Emoce a touhy – to jsou jenom některé názvy barevných litografií z cyklu Umění v obrazech, které zdobí jednu z bílých stěn ateliéru. Protilehlé vévodí abstraktní malba s prvky duhy.

Po absolutoriu pražské AVU se vydal malíř a grafik Václav Hartmann na zkušenou do Belgie, kde rozvíjel své výtvarné nadání na Královské akademii v Bruselu. „Snažil jsem se nenechat se ovlivnit profesory ani v Praze, ani v Bruselu. Dílčím vlivům, jak o tom podávají přesvědčivé důkazy dějiny výtvarných umění, neunikne nikdo. Stejně jako ostatní jsem se i já snažil najít svůj svébytný výraz, vycházet ze sebe a hledat specifické formy pro ztvárnění intenzivních prožitků. Kdybych měl posoudit výtvarná školení, kterými jsem prošel, musím konstatovat, že z pražské Akademie tehdy vycházeli lidé daleko připravenější a informovanější."

V počátcích své umělecké tvorby prokazoval Václav Hartmann, že umí stejně dobře namalovat portrét jako abstraktně laděnou exoticky barevnou kompozici. Postupně však u něho začala převažovat grafická tvorba, které se dnes věnuje téměř výhradně.

Hra s jablky

Významným momentem v jeho tvorbě byl okamžik, kdy byl uchvácen antickým uměním, jak krásou, souměrnosti, tak ladností linie. Nebyl to ve výtvarné historii jev nový, ani ojedinělý. Václav Hartmann použil antické prvky naprosto svébytným způsobem. Nejevidentnější je to v cyklu Hra s jablky, kde krásná antická váza, mísa nebo detail sochy tvoří dominanty děl. Antické prvky jsou však jenom prostředkem k vyjádření názoru na současné civilizační problémy. Silný je zejména pocit ohrožení, ať už jde o antickou vázu, která přežila staletí, nebo jablko, křehkého motýla - symboly přírody. Dramatický apel umělce je podtržen perfektním zvládnutím sebemenšího detailu a noblesní barevností.

Pavučina lidských vztahů

„Po Hře s jablky přišlo Divadlo," poznamenává Václav Hartmann. „Tento cyklus grafických listů, jak by se mohlo podle názvu usuzovat, nemapuje divadelní prostředí, ale snaží se zobrazit jemnou pavučinu lidských vztahů v současnosti, zejména osudovou přitažlivost muže a ženy, která cyklu dominuje. A právě vztah muž-žena se mým dílem táhne jako Ariadnina nit."

Cyklus Divadlo byl dalším kamenem do mozaiky Hartmannovy tvorby. Jeho význam spočívá v tom, že se dokázal i při důsledné obrazové a barevné stylizaci vyhnout úskalí dekorativismu a tím uchovat svým dílům čistou obsahovou sdílnost. Uplatnil tu také výrazovou nadsázku a organickým zapojením prvků umístěných většinou na diagonále se mu podařilo vytvořit velmi zajímavé kompozice, kde, pokud se barevnosti týče, použil škálu hnědi.

Umění v obrazech

„Hnědou tóninu jsem už opustil, později na mých grafických listech převažovala fialová. A tak, v nadsázce řečeno, po hnědém a fialovém období nastoupilo období béžové, které by se dalo souhrnně nazvat Umění v obrazech. Věnuji se v něm různým druhům umění. Jsou to například ohlasy Beethovenovy hudby, "zazní" tu Schumannovo nokturno, najdeme tu i Felliniho nebo Marylin Monroe. Uvidím, jak mi to dlouho vydrží. V grafice je člověk, na rozdíl od malířské tvorby, víc vázaný technikou, jistým omezením barevnosti. A litografický kámen, ten vás vždycky překvapí, i když se litografii věnujete léta. Je to stále dobrodružství, když na hladce ozrněnou plochu kreslíte křídou, rozmýváte litografickou tuš a jemným stříkáním neředěné tuše docilujete oněch typických sametových hloubek. Trpělivě odkrýváte učinky leptání kyselinou dusičnou a vedete pozorný a neustávající dialog s kameny, které, jak jsem se dozvěděl od starých tiskařů mají duši," dodává Václav Hartman.

Řada uměleckých děl vzniká na zakázku. Zájem projevily například firmy Philip Morris, Golem, Utax, Kotva, Autocentrum Duba a další. Václav Hartman se těmto zakázkám věnuje se stejnou zarputilostí jako volné tvorbě.

Jsou díla, povstávající z lože extáze a drásavých záchvěvů vášně. Jsou tvůrci oslnivějšího jasu než chvost komet padajících ztemnělým letním nebem. Je i dobrovolné osamění omšelých zákoutí, tichého šepotu vnitřních hlasů. Je ale i utkvělé a soustředěné sestavování kvádrů, jejichž klenutí korunuje fiála závěrečným vykřičníkem.

Text: Jan Chára

Foto: autor

Václav Hartmann vystudoval pražskou AVU, kterou absolvoval v roce 1969. Poté studoval v letech 1969 - 1971 na Královské akademii v Bruselu. Žije a tvoří v Praze. Jeho díla jsou zastoupena v galeriích i soukromých sbírkách u nás i v zahraničí, například v Německu, USA, Japonsku, Kanadě, Švýcarsku a Belgii.

 

 

 

Magazín o moderních trendech v bydlení

portál nejen o bydlení pro čtyři miliony obyvatel panelových domů Panelplus Press

Textová reklama: Předplaťte si PANEL PLUS pouze za 330 Kč! Více na http://www.panelplus.cz/cz/predplatne