Adolf Born - Příběhy s fantazií

Datum: 10.8.2010
obrázek
Ten, kdo sleduje výtvarnou tvorbu Adolfa Borna, se musí zákonitě obdivovat jeho jednoznačnému, osobitému a charakteristickému projevu. A nejen jemu. Bornův humor nebyl nikdy jednoduchý, přímočarý. Měl vždy určitou nadsázku, vyznačoval se bohatou invencí a imaginací.

Ocenění z Montrealu

Nebyl přímo cílený, tím více však účinný ve své kritice falše, nafoukanosti a arogance. Nejcennější trofej si odnesl z kanadského Montrealu, kde byl v roce 1974 v souvislosti s velkou mezinárodní výstavou Člověk a jeho svět, jmenován karikaturistou roku, což bylo ocenění, na němž se shodlo šest set karikaturistů z celého světa.

Od čepic po helmy

U dveří vilky v pražském Podolí, kde karikaturista, grafik, ilustrátor a tvůrce animovaných a loutkových filmů bydlí, nás přivítal jeho psí miláček. Prošli jsme ateliérem a za chvíli jsme mohli obdivovat jeho proslulou sbírku pokrývek hlavy, kterou nashromáždil za několik desítek let. V několika exponátech nám Adolf Born, čerstvý osmdesátník, také zapózoval, abychom prý nasáli atmosféru a mohli se bez ostychu ptát. A tak jsme se ptali.

Věčný zdroj humoru

„Česká povaha? Ta je pro mne věčným a vděčným zdrojem humoru. Je to taková obrovská nádoba negativních a obveselujících symptomů a je velmi inspirativní. Myslím si, že je jednou z nejhorších na světě, ale v legračním slova smyslu. Zastávám dokonce názor, že česká povaha je bytostně destruktivní, připomeňme si pro ilustraci ono klasické přísloví, kdy přejeme sousedovi, aby mu chcípla koza.

Velmi dominantní je závist, která vede od poškrábávání aut až k likvidaci podnikatelů. Zřejmě to pramení i z toho, že jsme se vždycky pohybovali v takových těch, poněkud temných, historických obdobích. Z toho ovšem vyjímám rakousko-uherskou monarchii, kterou považuji jako zapřísáhlý monarchista za nejpozitivnější úsek v našich dějinách. Doby, kdy za urážku Jeho Veličenstva byl jenom den vězení a krojované skupiny s chlebem a buchtami přicházely ocenit tehdejšího disidenta, se už asi nikdy nevrátí.“

 

Pro dospělé i pro děti

Karikatury, ilustrace, volné grafické listy, plakáty, loutkové a animované filmy, výpravy k operám, činohrám i muzikálům. To všechno osmdesátník Adolf Born zatím stihl vytvořit.

„Od karikatury a kresleného humoru jsem přišel k ilustrační tvorbě. Knížkami pro děti se snažím oslovit i dospělé, kteří dětem knížky vybírají a těm menším čtou. Takže mladí rodiče si třeba zvyknou na určitý druh humoru a já je pak provázím i ve zralejším věku. Vždycky jsem se domníval, že ilustrace pro děti a ilustrace pro dospělé jsou dva souběžné a nepříliš se prolínající proudy, a teprve zkušenost mne naučila, že děti jsou schopné akceptovat i zcela moderní nebo náznakový projev, že v ilustraci pro děti a pro dospělé po výtvarné stránce nemusí být žádný rozdíl. Liší se jen náplní, do ilustrace pro děti určité věci nepatří, například krutost nebo zbytečná erotika.“

Obrázky vyprávějí příběh

Americká spisovatelka a editorka Pauline Barnesová přijela před časem do Prahy shánět ilustrátora pro knihu Paní, vy už zase ječíte. Po návštěvě prvního knihkupectví jí bylo jasné, že oním ilustrátorem bude Adolf Born. Později k tomu poznamenala: „Žádné dítě se nad Bornovou knihou nikdy nemusí ptát, o co jde. Obrázky vyprávějí příběh. A mají i něco navíc: Obohacují knihu i jejího čtenáře. Svou bujnou a překypující fantazií, svým neodolatelně lišáckým humorem, bravurou, s níž vykresluje podstatné detaily, vytváří Born celý svět, který nejenže rozšiřuje hranice příběhu, ale otevírá dětské představivosti obrovský prostor k probádání.“

Svět mužů a žen

A jak se Adolf Born dívá na svět mužů a žen v posledních desetiletích? „Mně se nezdá, že by se setřely podstatné rozdíly mezi ženami a muži, proměnily se sice některé úkoly a role, ale pořád jsou to dva světy, které se milují, nenávidí, soupeří spolu, doplňují se. Já odjakživa vidím ženy jako ten silnější, vytrvalejší, cílevědomější element. Někdy tyhle vlastnosti dají dohromady ženu obětavou a spolehlivou, se kterou je muži hej, někdy takovou, že před ní mužská polovina lidstva prchá v němém děsu. Já jsem z těch mužů, kteří by se bez pomoci žen neobešli.“

Výstava v Galerii Moderna

Šest desítek obrazů Adolfa Borna se společným tématem zvířat vystavuje Galerie Moderna sídlící na Masarykově nábřeží v Praze. Výstava se jmenuje Mezi námi zvířaty a je přístupna veřejnosti až do 12. září letošního roku.

Přehlídka zahrnuje práce od poloviny 70. let do současnosti - grafické listy v technice suché jehly, leptu nebo litografie a obrazy provedené technikou pastelu a akvarelu. Born v nich míchá poezii s metaforou, realitu se snem, zvířatům dává lidské tváře a lidským bytostem zvířecí hlavy.

 

 

Rozsáhlá Autobornografie

K autorovým osmdesátinám vyšla také velká monografie. Pod názvem Autobornografie ji vydalo v česko-anglické verzi nakladatelství Slovart. Je výběrem starších, ale především nejnovějších ukázek z Bornovy volné tvorby. Knihu doplňuje obsáhlé, bohatě ilustrované Kalendárium, které rok po roce zachycuje život i všechny aktivity umělce. Grafik a ilustrátor Born si v kresbě, leptu a litografii vypracoval nezaměnitelný výtvarný projev vycházející z humorného a groteskního pojetí světa. Svými ilustracemi doprovodil více než 350 knih. Jsou mezi nimi například Kytice, Válka s mloky, Pohádky bratří Grimmů, Jak jsem potkal ryby, Robinson, Muž s dýmkou a houslemi nebo Pipi Dlouhá punčocha.

Kdo by neznal Adolfa Borna, obdivovatele rakousko-uherské monarchie i tureckých sultánů, milovníka vína, umění, kejklířů, alchymistů, faunů a kentaurů, přítele zvířat i sběratele klobouků a čepic, jehož vášní je cestování, ale především karikaturistu, grafika a malíře světového formátu? Jeho obrazy plné humoru, ironie, nadsázky, fantastických představ a překvapivých metafor milují děti i dospělí! Reprezentativní výběr dávných, novějších, ale hlavně těch nejnovějších ukázek z Bornovy volné tvorby vás zve slovy Miloše Macourka "do světa, v němž je přítomen nejen humor, ale i nostalgie, tajemství a také kapka hrůzy, ale především závratný pocit svobody, neboť v tomto beztížném prostoru je možné všechno, o čem dokážete snít". Unikátní knihu navíc doplňuje obsáhlé, bohatě ilustrované Kalendárium, které rok za rokem zachycuje život i všechny aktivity umělce - a že jich není málo. Jak konstatoval Ivan Kraus: "Soudě podle toho, kolik Adolf Born ilustroval knih, na kolika filmech a seriálech se podílel, kolik vytvořil litografií, kdy a kde všude vystavoval, řekl bych, že za posledních třicet let nejedl ani nespal." Přidáváme - za posledních šedesát let.

Úspěchy ve Francii

Málokterý tuzemský výtvarník je navíc tolik známý mezi veřejností, mnozí mají doma Bornem ilustrovanou knihu, nosič s animovaným filmem z jeho dílny či alespoň malý obrázek plný svérázných postaviček či podivných zvířat. Bornovy ilustrace jsou úspěšné i v zahraničí, v posledních letech například ve Francii. Jméno si zde udělal především ilustracemi La Fontainových bajek, které byly v zemi jednou z nejprodávanějších knih roku 2000, ale například i Tří mušketýrů, Pohádek bratří Grimmů či legendy o Golemovi.

Text: Jan Chára

Foto: archiv autora

Adolf Born

Narodil se 12. června 1930 v Českých Velenicích. Studoval na Pedagogické fakultě UK, VŠUP a AVU. Žije a tvoří v Praze. Jeho díla jsou zastoupena v galeriích i soukromých sbírkách u nás i v zahraničí, například v Kanadě, USA, Norsku, Turecku, Dánsku a Itálii. Stejnou popularitu jako ilustrace knih získala Bornovi i jeho práce v animovaném filmu. Born je například autorem animovaného filmu Ze života ptáků, seriálu Mach a Šebestová (vytvořen spolu s M. Macourkem a J. Doubravou), celovečerního Robinson Crusoe, námořník z Yorku. Výtvarně spolupracoval asi na 65 filmech. Specifickým rysem jeho tvorby je břitký, nápaditý humor. Ilustroval přes 350 publikací, zejména dětských knih.

 

 

 

Magazín o moderních trendech v bydlení

portál nejen o bydlení pro čtyři miliony obyvatel panelových domů Panelplus Press

Textová reklama: Předplaťte si PANEL PLUS pouze za 330 Kč! Více na http://www.panelplus.cz/cz/predplatne