Prodej či nákup bytu

Datum: 14.5.2010
obrázek
Pro úspěšnou realizaci koupě či prodeje bytu lze podniknout leccos. Kdo ještě nezkusil, otevřít si internet a na některém z množství portálů, které umožňují inzerci nemovitostí, nesurfoval? Vypadá to a také to je snadné. Až potud, než zjistíte, že řada nemovitostí je v nabídce několikrát za různé ceny, že řada těch, kteří je inzerují o nemovitosti mají jen kusé informace apod. Když na nabídku reagujete, mnoho informací většinou nezjistíte.

Není to jen o inzerci

Pro úspěšnou realizaci koupě či prodeje bytu lze podniknout leccos. Kdo ještě nezkusil, otevřít si internet a na některém z množství portálů, které umožňují inzerci nemovitostí, nesurfoval?  Vypadá to a také to je snadné. Až potud, než zjistíte, že řada nemovitostí je v nabídce několikrát za různé ceny, že řada těch, kteří je inzerují o nemovitosti mají jen kusé informace apod. Když na nabídku reagujete, mnoho informací většinou nezjistíte. Něco takto koupit lze, ale bude vás to stát mnoho času a peněz a výsledek bude stejně jen dílem náhody.

Realitní kancelář pomůže

Však také podle ankety, kterou udělala mezi zájemci o koupi a prodej nemovitostí Asociace realitních kanceláří České republiky, 2/3 respondentů říká, že by se do transakce s nemovitostmi sami obávali pustit. Většina se chce obrátit na realitní kancelář. Vybrat kvalitní realitní kancelář může být také problém. Takovou, kde vás nebudou tahat za nos, budou se k vám chovat slušně a hlavně: své práci budou rozumět! Prostě budou tu PRO VÁS. Bylo toho už mnohé na toto téma napsáno. Když se obrátíte na člena Asociace realitních kanceláří České republiky, tak si výběr usnadníte. Každý člen je pojištěn, povinně se vzdělává a musí dodržovat řadu dalších povinností, které mu členství v asociaci ukládá. Řekněme si však, co byste od vybrané realitní kanceláře měli chtít, na čem byste se měli smluvně dohodnout. Ostatně realitní kancelář nepracuje zadarmo!

Současná legislativa na rozsah služeb realitní kanceláře nepamatuje!

Je nutné si říci, že to, co pro Vás realitní kancelář udělá, by mělo být obsaženo ve zprostředkovatelské smlouvě, kterou s ní chtějte řádně uzavřít! Její obsah si pečlivě přečtěte. Jednotlivé části smlouvy si nechte řádně vysvětlit, zejména ty, které se týkají provize. Členové Asociace realitních kanceláří České republiky v rámci smlouvy o výhradním zastoupení  po domluvě s klientem standardně běžně zajišťují mimo jiné tyto činnosti:  
  • vstupní prohlídku nemovitosti,
  • posouzení reálné tržní ceny,
  • prověření podkladů předaných klientem z běžně dostupných zdrojů,
  • zpracování textových a grafických výstupů (podklady pro inzerci),
  • organizaci prohlídky nemovitostí s vyhledanými zájemci,
  • přípravu podkladů pro kupní smlouvu nebo smlouvu jí obdobnou,
  • vypořádání kupní ceny,
  • doručování smluv na katastrální úřad apod.

 

Dotazy čtenářů:

Jakým způsobem bude nabízen můj rodinný domek, který chci prodat prostřednictvím realitní kanceláře? Co mám požadovat a  očekávat?

Realitní kancelář má ke zveřejnění Vaší nabídky řadu možností. Nabídku nepochybně zpracuje do tzv. expozé, které  rozešle všem klientům z databanky svých zájemců. To je velmi účinný prostředek, vedoucí k prodeji nemovitosti a bez realitní kanceláře takovou možnost nemáte. Dále bude určitě Vaši nemovitost inzerovat prostřednictvím nejrůznějších médiích. Dnešní doba dává zelenou hlavně internetu. Nabídka nemovitosti na prodej se proto určitě objeví na vlastní webové prezentaci realitní kanceláře.  A dále zejména v databázi nabídek na některém z hodně navštěvovaných serverů jako je například reality.cz apod. Podle typu nemovitosti využívají realitní kanceláře k inzerci také tištěná média a to jednak specializovaná periodika, která jsou ke koupi v novinových stáncích nebo ta, která bývají zájemcům k dispozici zdarma na stojanech na nejrůznějších frekventovaných místech, jako jsou např. restaurace, benzinové pumpy atd. Často také lze účinně inzerovat v místním tisku. Některé kanceláře tisknou svá vlastní periodika nebo inzertní tiskoviny, která vydávají třeba ve spolupráci s několika dalšími partnerskými realitními společnostmi. 

Poměrně účinným způsobem zveřejnění nabízené nemovitosti je využití vývěsek a výloh, které mývají realitní kanceláře pronajaté na frekventovaných místech v obci, či ve městě.  Nebraňte se tomu, pokud Vám realitní makléř nabídne vyvěšení cedule s označením NA PRODEJ a kontaktními informacemi o realitní kanceláři přímo na vlastní nemovitost. Čeští majitelé si na tento způsob sice teprve zvykají, ale v zahraničí je zcela běžný a je jedním z nejúčinnějších.Přístup realitní kanceláře k prodeji nemovitosti musí být aktivní. To znamená, že realitní kancelář nečeká pouze, až někdo na inzerovanou nabídku zareaguje, ale sama aktivně zájemce vyhledává a kontaktuje.

Obrátil jsem se s prodejem bytu na jednu realitní kancelář, kde požadovali, aby zprostředkovatelská smlouva, kterou bychom uzavřeli, byla smlouvou výhradní. Můj známý mě od takové smlouvy zrazuje a říká, že je lepší, aby můj byt nabízelo více kanceláří najednou. Co byste mi v této věci doporučili?

Při prodeji nemovitosti doporučuji uzavírat výhradní zprostředkovatelskou smlouvu. Prodáváte-li například auto prostřednictvím autobazaru, můžete tak učinit jen „přes“ jeden autobazar. Představa, že více zprostředkovatelů Vám prodá byt rychleji, či výhodněji, je mylná. Při neexkluzivní smlouvě realitní kancelář riskuje, že se jí prostředky vynaložené na inzerci nevrátí, protože byt by mohl být prodán prostřednictvím jiné realitky. To její aktivity samozřejmě nijak nepodněcuje. Kromě toho u zájemců, kteří prodávaný byt nalézají v inzerci u více zprostředkovatelů (a často i za různé ceny), nebudí taková nabídka důvěru.  U tzv. exkluzivní smlouvy je pověřená realitní kancelář mnohem více motivována vynaložit maximální úsilí při hledání zájemce  o koupi. V případě nalezení kupujícího a následně zajištění služeb spojených s celou obchodní transakcí, obdrží odměnu v podobě provize, což jí uhradí vynaložené náklady s daným obchodním případem.

Věnujte však zvýšenou pozornost celému znění uzavírané smlouvy. Důležitý je zejména předmět, doba trvání smlouvy, ale také sankce za porušení smluvních ujednání apod. Musí být jasné, za jakých podmínek smluvní vztah končí. Kupříkladu, může být sjednán na dobu určitou (např. na 6 měsíců) nebo podobně. Klient by měl v dohodnutých termínech od makléře dostávat informace o uskutečněných aktivitách při hledání zájemce o koupi jeho nemovitosti, o všech potřebných krocích vedoucích u vybraného zájemce k finální realizaci.

Text: Jan Borůvka

Foto: archiv ARKČR a SULKO

 

 

Hledání v obsahu

Počasí

Soutěž

Napište nám

Partneři

Anketa

Jaký rozměr má váš byt?
 
44%
 
17%
 
21%
 
9%
 
5%
 
4%

Diskuze

Ke stažení

Nejčtenější články

Odkazy

 

Magazín o moderních trendech v bydlení

portál nejen o bydlení pro čtyři miliony obyvatel panelových domů Panelplus Press

Textová reklama: Předplaťte si PANEL PLUS pouze za 330 Kč! Více na http://www.panelplus.cz/cz/predplatne