Fenomén Airbnb

Datum: 14.2.2018
obrázek
Pro ty z čtenářů, kteří snad „slovo“ Airbnb slyší poprvé, úvodem několik strohých, přesto však zajímavých informací. Tak, jak si je můžete najít například na wikipedii. To proto, abyste nad tímto pojmem jen tak nemávli rukou. Létají v tom již miliony.

Webová služba Airbnb

Airbnb je webová služba zprostředkující pronájem ubytování. K 7. lednu 2015 inzerovala přes milion nabídek z 34 tisíc měst a 190 zemí. Soukromá společnost provozující stránku, Airbnb Inc., byla založena v srpnu 2008 a sídlí v San Franciscu.

Uživatelé se musí před využitím služeb stránky zaregistrovat a vytvořit si osobní stránku s profilem. Každá nemovitost je spojena s hostitelem, jehož profil obsahuje doporučení od ostatních uživatelů, hodnocení od dřívějších hostů, hodnocení hostitelovy odezvy a systém osobních zpráv. Do července 2011 společnost získala 119,8 milionů dolarů z fondů rizikového kapitálu od Y Combinator, Greylock Partners, Sequoia Capital, Andreessen Horowitz, DST Systems, General Catalyst Partners a nezveřejněné částky od podnikatelských partnerů Jaweda Karima, Keitha Raboise, Kevina Hartze a Ashtona Kutchera a Guye Osearyho. V dubnu 2014 získala investici 450 milionů dolarů od TPG Capital, čím ji společnost ocenila na 10 miliard dolarů.

V zámoří (stejně však i v Evropě) se Airbnb stává „významným hráčem na trhu“. Vznikají dokonce specializované Airbnb správcovské firmy, které pro majitele nemovitostí zapojených do systému nabízejí své služby. A tak bychom mohli pokračovat a mnohé z českých čtenářů (nejedná se kupodivu pouze o starší ročníky) překvapovat, co že to vlastně je, to Airbnb a jak se už dostalo daleko.

Systém služby

Princip Airbnb lze přirovnávat u nás k dnes známější a často diskutované taxi službě Uber. (Některé státní úřady a taxi služby zpochybňují zákonnost Uberu tvrzením, že využívání řidičů, kteří nevlastní licenci na provozování taxislužby, je nebezpečné a nelegální. Státní rozhodnutí přiměla Uber ke stažení služby UberPop z několika zemí, řešena byla například v Itálii nebo v Dánsku apod.).

Systém Airbnb má řadu přívrženců (viz kladné reference na jejich webech). Technologicky velmi zdařile zvládnutý systém pomáhá nalézt levné krátkodobé ubytování za přijatelné peníze. Jeví se být velmi výhodným způsobem hledání krátkodobých nájemníků. Má však také odpůrce, a to zejména z řad těch, kterým se dovolená nevyvedla. Nabízená nemovitost nesplnila očekávání, peníze nepřišly tam, kam měly apod. (viz stížnosti nespokojených na internetu, které se v systému samozřejmě nezobrazují). Ale také těch, kteří trvale v domech, ve kterých někteří vlastníci bytu tímto způsobem byty krátkodobě pronajímají, žijí.

Jak je na tom Airbnb v České republice

V dubnu 2017 bylo na Airbnb 15 900 nabídek ubytování v České republice, z toho 11 500 v Praze. Za rok 2016 se pomocí této služby v České republice ubytovalo 710 000 lidí. Přesto se domnívám, že převážná část odborné i laické populace doposud nepřikládá systému příliš velký význam. Ba dokonce o něm vůbec neví.

Pro mnohé z nás, kteří se na trhu s nemovitostmi a s poskytováním souvisejících služeb pohybujeme, není překvapením, že relativně hodně lidí dnes kupuje byty již rovnou s vidinou zapojení se do systému krátkodobých pronájmů. Podaří-li se jim totiž koupit nemovitost v dostatečně atraktivní lokalitě, investice se zatím zřejmě vyplatí. Tedy nejlépe funguje organizovaný krátkodobý pronájem. Stejně jako v případě Uber i v případě Airbnb jsem narazil na názory, které služby tohoto typu odsuzují, ale titíž hned také s jistým uspokojením říkají, že osobně nebo jejich děti, obojí využívají. (Nemají přece na drahé hotely v zahraničí, ani na taxíky a cestovat po světě mohou a chtějí…) Je to však korektní? Rozumějte správně ve smyslu kvality, záruk, profesionality… a nakonec i třeba daňové loajality. To si asi každý zodpoví sám. Sám podle svého naturelu.

A tak s trochou nadsázky jen čekám, až se začne levně inzerovat, například podomácku nabízená lékařská péče. Nebudu se muset nikde objednávat, podívám se na internet a hned bude jasno. Nejblíž k mému bydlišti nabízí operaci slepého střeva „za babku“ Pepa, má několik slušných referencí, tak to zkusím.

A co obchodní pravidla?

Problém lze spatřovat v tom, že jako obvykle, vývoj technologie a chytrých obchodních systémů, je rychlejší, než těžkopádná pravidla státní správy. Například v Praze 1 je nyní prostřednictvím Airbnb nabízeno 3 500 bytů. Radnice přitom eviduje pouze 427 bytů, ze kterých je odváděn poplatek. Pro vlastníky takto nabízených nemovitostí je to lákavé. Umožňuje jim využít jejich nemovitosti ke zvýšení příjmů. Nejde však jenom o peníze. Problém lze do budoucna spatřovat také v tom, že masivní rozvoj této nijak nekorigované služby může centra měst vylidňovat, stejně, jako tomu je v případě změny rezidenčního bydlení na komerční využití (kanceláře, hotely). Z center větších měst se tak stává pouze turistická atrakce.

Weby bez využití realitní kanceláře

Systémy jako je Uber, Airbnb, ale podle mého názoru také všechny weby, které například v rámci obchodu s nemovitostmi nabízejí „výhodnou“ službu bez využití realitky, porušují stávající zažitá obchodní pravidla, ale legislativa je na ně krátká.

Starší generace si jistě vzpomene na svého času populární povídky Šimka a Grossmana a v této souvislosti na repliku „…nechci slevu zadarmo…“. Náramně jsme se smáli. Ale je to opravdu k smíchu? Není to jen stále větší realita, ze které umně těží ti „šikovní“? U nás bez provize (již neříkají také bez záruk). Těží z naší slevománie. Prostě už jen tím, že neručí za to, co se jejich prostřednictvím zprostředkovává. Nechávají na klientech, aby se mezi sebou takříkajíc dohodli. Když se jim to hodí, stavějí se do pozice prostých inzertních médií, ale realita je poněkud jiná. A dokonce mají tu drzost špinit seriózní poskytovatele kvalitních a garantovaných služeb. Až teprve nespokojený konzument služeb „bez“ pochopí, že je pozdě. Spravedlnosti se nedovolá. Nemá totiž u koho. A proč se jim na našem trhu daří? Můžeme si za to vlastně sami. Jsme národ, který slyší na nabídky slev a „slevomaty“ všeho druhu. To záhy pochopila většina obchodů, ale bohužel také poskytovatelů nejrůznějšího servisu. Zejména po internetu. Hlavní je přece výdělek. Spotřebitel se zhojí jinde, nás nedohoní.

Text: Ing. arch. Jan Borůvka, Asociace realitních kanceláří České republiky

Foto: archiv redakce a ARKČR

 

 

 

Magazín o moderních trendech v bydlení

portál nejen o bydlení pro čtyři miliony obyvatel panelových domů Panelplus Press

Textová reklama: Předplaťte si PANEL PLUS pouze za 330 Kč! Více na http://www.panelplus.cz/cz/predplatne