Průzkum ukázal, jak si Češi váží svých zubů

Datum: 22.1.2014
obrázek
Českou společností v posledních měsících zahýbalo téma plného hrazení amalgámových plomb. Jedním z argumentů stomatologů je i tvrzení, že zubnímu kazu lze úspěšně předcházet prevencí. Průzkum, který na začátku roku 2013 iniciovala známá značka zubní hygieny Signal, se zaměřil na otázky, jak se Češi věnují péči o svůj chrup.

Návštěvy zubního lékaře

První otázka se týkala četnosti návštěvy stomatologické ordinace. Velmi pozitivní u této otázky bylo zjištění, že 46 % lidí chodí na preventivní prohlídky jednou za půl roku a dalších 39 % jednou ročně. Znamená to, že 85 % lidí bere otázku zdraví svých zubů velmi vážně a je zde vidět pozitivní trend péče o svůj zevnějšek. Pouze 7 % lidí uvedlo, že zubaře navštěvuje nepravidelně nebo vůbec.

MUDr. David Kadlec z domažlické zubní ordinace k tomu říká: „Je potěšující, že většina dotázaných dbá o své zuby a dvakrát nebo alespoň jednou ročně navštíví svého zubního lékaře za účelem preventivní prohlídky. Zejména ve stomatologii je totiž prevence velmi důležitá, protože mnoho problémů v dutině ústní může začínat zcela bez příznaků a včasná diagnostika usnadňuje léčbu a zvyšuje její úspěšnost.“

Zubní hygienistky jako nadstandard

Druhá otázka se týkala frekvence využívání placených služeb zubních hygienistek. Tento moderní a stále hojněji propagovaný způsob péče o ústní dutinu naráží u Čechů zejména na nedostatek času a také finanční náročnost. Pouze 22 % respondentů navštěvuje ordinaci zubní hygieny alespoň jednou ročně a vůbec jejich služby nevyužívá plných 54 % dotazovaných. Ze zpětné vazby při komunikaci se zubními hygienistkami během průzkumu přitom vyplynulo, že lidé mají zájem o informace ohledně správného čištění zubů nebo výběru zubního kartáčku jak u dospělých, tak u dětí.

„Věřím, že tento výsledek je způsoben faktem, že tyto služby jsou zatím v naší zemi klientům nabízeny relativně krátce,“ komentuje dosavadní nízký zájem Čechů diplomovaná dentální hygienistka Michaela Kumherová z Prahy a dodává: „Také je zde o naší práci stále velmi malá informovanost. 54 % dotazovaných tuto službu dle tohoto průzkumu nevyužívá vůbec a já věřím, že velká část těchto lidí o této profesi slyšela poprvé až při vyplňování tohoto dotazníku. Hygienistka by měla naučit klienta správnou metodu čištění, poradit čím čistit a vysvětlit mu, že správnou ústní hygienou ušetří mnoho peněz za případné zubní výplně či léčbu parodontózy. Dentální hygiena je součástí zdravého životního stylu, který se v ČR stále teprve rozvíjí.“

Pravidelnost čištění

Otázka, která nesměla chybět, se týkala toho, jak často si lidé čistí chrup. Velmi pozitivní zprávou je, že 73 % si čistí zuby dvakrát denně a 15 % dokonce více než dvakrát denně. Otázkou samozřejmě zůstává kvalita samotného čištění, ale uvedená čísla hovoří jasně o tom, že Češi mají v tomto ohledu velmi dobré návyky.

Metodika

Výzkum probíhal od února do března 2013 dotazníkovou formou a to na dvou frontách. V prodejnách řady obchodních řetězců a drogérií byli respondenti oslovováni zubními hygienistkami a hosteskami k vyplnění jednoduchého dotazníku. Ten obsahoval celkem 5 otázek, zaměřených na ústní hygienu a péči o zuby. Stejný dotazník pak bylo možné vyplnit na facebookových stránkách Signalu.

Text: Martin Stanko

Grafy a foto: Signal

 

PP na sociálních sítích

Facebook

Google+

RSS

Aktuálně

Interiér

Exteriér

Financování

Družstva a SVJ

Něco navíc


Časopis Panel Plus

Jsme ověřená firma

PANEL PLUS PRESS s.r.o. - idatabaze.czNakladatelství a vydavatelství - idatabaze.cz

Odhad online


 

 

 

Magazín o moderních trendech v bydlení

portál nejen o bydlení pro čtyři miliony obyvatel panelových domů Panelplus Press

Textová reklama: Předplaťte si PANEL PLUS pouze za 330 Kč! Více na http://www.panelplus.cz/cz/predplatne